Zde může být text o autorovi
Digg  Sphinn  del.icio.us  Facebook  Mixx  Google  BlinkList  Furl  Live  Ma.gnolia  Netvouz  NewsVine  Pownce  Propeller  Reddit  Simpy  Slashdot  Spurl  StumbleUpon  TailRank  Technorati  TwitThis  YahooMyWeb
 

Vše o Tramvajích Trolejbusech Autobusech

 

Elektrický motorový vůz na broušení kolejí

Elektrický motorový vůz na broušení kolejí



Vůz byl vyroben v roce 1966 v Schörling Wagonbau - Hannover, Německo. Byl to obousměrný dvounápravový vůz s malým rozvorem 2 200 mm, což bylo výhodné pro broušení kolejových oblouků. Obě kabiny měly elektrické vytápění, větrání bylo provedeno náporovými větráky. Na obou stanovištích byly namontovány ovládací panely s vypínači a kontrolkami pro ovládání vozu. Nátěr vozu byl tmavě červený, kolem oken kabin byl krémový a čelní nárazníky šrafované červeno-bílé.
Vůz měl váhu 13 500 kg a při doplnění vody do zásobníků až 18 000 kg. Provozní rychlost byla stanovena na 35 km/hod, nejvyšší 40 km/hod. Při broušení kolejí doporučoval výrobce rychlost 20 km/hod. s plnou účinností brousícího zařízení do stoupání 90 promile.
Zapojení agregátu i ovládání vlastního broušení prováděl řidič z řídícího panelu, kde byly také manometry. Zdrojem tlakového vzduchu byl dvouválcový kompresor Bosch, poháněný elektromotorem 600 V. Agregát byl umístěn pod nádrží na vodu a po jeho spuštění spínačem se tlak reguloval automaticky. Stlačeným vzduchem se ovládalo spouštění brusných kamenů na kolejnice a jejich přítlak při broušení. Současně s tím se spustilo kropení vodou před kola a tryskami mezi brusné kameny. Plnění nádrží vodou se provádělo přípojkou pod vozem a napojením požární hadicí k hydrantu. Do obou nádrží se vešlo až 4 500 litrů vody.
Posádku vozu tvořil kromě řidiče i pomocník, který obsluhoval strojní zařízení a při broušení kolejí převážně v noci, zajišťoval bezpečné popojíždění vozu.
Brousící vůz byl v 60. a počátkem 70. let v provozu velmi často a jeho přínosem bylo vybroušení tzv. vlnek od třívozových "starých" vozů.


Koncem 80. let měl vůz již značné opotřebení a používal se pouze na přebrušování nových kolejnic BKV v panelech. V letech 1997-98 se prováděla v ÚD Hostivař celková revize a opravy. Vůz byl v podstatě odstaven ve vozovně Pankrác a používán školou drah pro seznámení řidičů s řízením dvounápravových vozů. V roce 2003 byl předán do muzea MHD ve vozovně Střešovice.