Zde může být text o autorovi
Digg  Sphinn  del.icio.us  Facebook  Mixx  Google  BlinkList  Furl  Live  Ma.gnolia  Netvouz  NewsVine  Pownce  Propeller  Reddit  Simpy  Slashdot  Spurl  StumbleUpon  TailRank  Technorati  TwitThis  YahooMyWeb
 

Vše o Tramvajích Trolejbusech Autobusech

 

Měřící vůz 5521

Tento unikátní pracovní vůz vznikl v letech 1988 - 1989 přestavbou z vozu T3 ev.č. 6258 a byl náhradou za původní, dvounápravový měřící vůz ev.č.4100, který již dosluhoval. První znaky podle kterých měřící vůz ev.č. 5521 částečně poznáte je oranžový nátěr, doplněný pruhy v barvách bílé, béžové a tmavě hnědé a nápisy na bocích vozu „Měřící vůz", avšak v dnešní době, kdy je v Praze poměrně rozšířená celovozová reklama již tímto nátěrem zcela nevyniká. Budeme tedy pokračovat dále v zajímavostech tohoto vozu. Opatřen je majáky v oranžové barvě umístěné na střeše vozu v přední i zadní části, které při zapnutí umožňují podle předpisu průjezd zastávkou (v maximální rychlosti 15km/h), dále je na střeše v zadní části vozu zřízena prosklená budka, kterou lze částečně posunout a volným prostorem lze k troleji připevnit zařízení určené ke zkratování troleje. Z vnější strany budky jsou po stranách instalovány dva reflektory směřující směrem k pantografu a trolejovému vedení. Pod touto budkou je totiž zvýšené stanoviště pro kontrolu troleje, kde jsou umístěné dvě sedačky/tento typ sedaček lze najít v některých zcela neuzavřených kabinách vozů T3/.
Měřící vůz 5521


Ze zvýšeného stanoviště lze zapnout reflektory a použít záchrannou brzdu, ovládání naleznete v černé krabičce, která se nachází na pravém boku stanoviště. Pro zajištění bezpečnosti je u sedadel k dispozici i bezpečnostní pás a zábradlí, které uprostřed ústí ke schodům, kterými se dá vstoupit do interiéru vozu. Dostat se na stanoviště je tedy možné jen vnitřkem vozu. Pokud byste si chtěli vybrat dveře, budete mít jednoduché vybírání - vůz má pouze jedny dveře a to přední, druhé a třetí jsou zaslepeny. Při vstupu do vozu se dostanete jak je zřejmé z předchozího textu na stanoviště řidiče, kde zaujme laminátová sedačka v červené barvě, /stejná jako je ve vozech T3/ umístěná vedle sedačky řidiče. Dále je interiér vozu oddělen přepážkou s průchozími dveřmi, v další části vozu se nachází měřící pult a technické vybavení vozu. Dále dojdete k další přepážce s průchozími dveřmi, za kterými se nachází v levé části schody do zvýšeného stanoviště pro kontrolu troleje. Vpravo je úzká chodbička vedoucí jako jediná na konec vozu. Za zvýšeným stanovištěm se v levé části nachází prostor s technickým zařízením k měření. Projdeme tudy až k zadní plošině. (prostor se zařízením je uzavřený a přístupný pouze z vnější části vozu) Poslední dvě okna vozu jsou zaslepena a to na obou stranách. Na konci vozu je plošina, která jako jediná zůstala skoro nezměněná. Je zde typická „krabička" známá také z osobních vozů T3, s pomocným panelem pro zpětný pohyb vozu. Vzhledem k tomu, že z pomocného stanoviště není vidět na začátek vozu, jsou z vnějšku po bocích instalována zrcátka.
Tento vůz však skrývá další zajímavosti - různé detaily, které se budu snažit popsat v této části. Vůz se nedá spojit s žádným jiným vozem, nemá totiž zásuvky mnohočlenného řízení. Navíc má například za zadním podvozkem pátou nápravu s koly o malém průměru, určenou k měření, která je hydraulicky ovládaná ze stanoviště řidiče. Velmi často však vypadávala z kolejí a tak se již používá jen mimořádně. V interiéru vozu je klasické zářivkové osvětlení /opět stejné jako v osobních vozech T3/, doplněné o nouzové osvětlení, které se však nachází pouze v prostřední části u měřícího pultu. Vůz zaujme i oranžovým nátěrem kolem oken místo klasického krémového nátěru, což je už asi opravdu poslední detail tohoto vozu. Upozornění: V současnosti je vůz po zahoření na Spartě odstaven a čeká na opravu. Doufejme tedy, že tento unikátní vůz bude ještě několik dalších let sloužit.