Zde může být text o autorovi
Digg  Sphinn  del.icio.us  Facebook  Mixx  Google  BlinkList  Furl  Live  Ma.gnolia  Netvouz  NewsVine  Pownce  Propeller  Reddit  Simpy  Slashdot  Spurl  StumbleUpon  TailRank  Technorati  TwitThis  YahooMyWeb
 

Vše o Tramvajích Trolejbusech Autobusech

 

ŠKODA-SANOS 1982

Z monografie ŠKODA-SANOS 1982-2002 vydané DSZO s.r.o.:
Na počátku 20. století do první světové války vznikla v Evropě řada trolejbusových provozů, z nichž většina v průběhu války zanikla. Druhá éra trolejbusové dopravy začala v průběhu 30. let. Na území bývalého Československa vyjel v Praze v roce 1936 tzv. moderní trolejbus. Během druhé světové války vyjely trolejbusy v roce 1941 v Plzni a Bratislavě a v roce 1944 ve Zlíně. Další trolejbusové provozy vznikaly až po druhé světové válce buď jako náhrada úzkorozchodné tramvaje anebo jako nosný dopravní systém.
Společným znakem všech trolejbusových systémů byly dvounápravové nebo třínápravové standardní trolejbusy domácí a zahraniční výroby do délky 11 metrů. Výjimku tvořilo několik dvoučlánkových třínápravových kořistních trolejbusů v Mostě, se specifickým rysem „lámání" jen v podélné ose. Vozový park byl prakticky až do poloviny 80. let tvořen standardními vozidly, i když požadavky na zvyšování kapacity od provozovatelů existovaly. Zvyšování kapacity se v padesátých letech v některých městech řešilo připojováním vlečných vozů za trolejbusy. Ne všude se tento způsob dopravy ujal. Nejdéle, až do poloviny sedmdesátých let, se udržel v Plzni a tehdejším Gottwaldově.
S dodávkami kloubových autobusů Ikarus 280 sílily i požadavky na provoz vysokokapacitních trolejbusů, jimiž se mohly stát jedině kloubové trolejbusy. Protože vývoj vlastního kloubového vozidla domácí výrobce trolejbusů zahájil teprve na počátku 80. let a tlak tuzemských provozovatelů byl velmi silný, došlo k rozhodnutí, že až do začátku výroby tuzemského kloubového vozu Škoda, bude situace řešena dovozem zahraniční autobusové karosérie, do níž se v Škodě Ostrov bude montovat domácí elektrická výzbroj. Volba padla na maďarský Ikarus, ale nepřiměřené finanční požadavky za karosérii způsobily, se bylo rozhodnuto o kooperaci s jugoslávskou firmou FAS Skopje.
Po vyrobení a odzkoušení dvou prototypů v roce 1982 se rozběhla od roku 1984 sériová výroba. Pro bosenské Sarajevo bylo vyrobeno včetně prototypu 22 trolejbusů, z nichž u deseti se dodaná elektrická výzbroj montovala v jugoslávské firmě Energoinvest. Pro tuzemské dopravní podniky bylo dodáno celkem 54 Sanosů; nejvíce (29 vozů) bylo dodáno do Gottwaldova. Dopravní podnik Ostrava zakoupil nejdříve dva vozy a po zahájení sériové výroby kloubového trolejbusu Škoda 15Tr nakupoval už jen tento typ. Po několika letech provozu byly oba trolejbusy převedeny do Gottwaldova výměnou za prototyp trolejbusu 15Tr. Na Slovensku byly Sanosy provozovány též ve dvou městech. Dvacet trolejbusů jezdilo v hlavním městě SSR Bratislavě a tři vozy v šarišské metropoli Prešově. Mimo Sarajeva byl v zahraničí provozován i jeden Sanos v Moskvě.
Jejich nezastupitelný provoz byl postupně v druhé polovině devadesátých let ukončován především z důvodu silné koroze hlavního rámu. Provoz Sanosů byl jako první ukončen v Bratislavě v roce 1998 po zlomení nápravy zadního článku, krátce nato i v Prešově. Jako poslední dojezdily Sanosy ve Zlíně v posledním roce minulého tisíciletí. Převážná část vyřazených trolejbusů byla sešrotována. Jen posledních šest zlínských Sanosů bylo po vyřazení odprodáno do Sarajeva, kde byly všechny zařazeny do provozu a doplnily tak park jedenácti kloubových trolejbusů, které přežily válku v Jugoslávii. Čtyři Sanosy jsou uchovány jako historická vozidla.
Trolejbusy Škoda-Sanos rozhodně přispěly ke zkvalitnění trolejbusové dopravy. Mezi řidiči byly oblíbeny zejména pro snadné ovládání. Byly pohodlné a jízda s nimi velmi příjemná. Na druhé straně byla cestující veřejností kritizována vysoká podlaha, která znesnadňovala nastupování a vystupování zejména starším občanům. Je nutné ovšem připomenout, že vzorem při vývoji trolejbusů Sanos byl autobus Mercedes-Benz z přelomu padesátých a šedesátých let 20. století.