Zde může být text o autorovi
Digg  Sphinn  del.icio.us  Facebook  Mixx  Google  BlinkList  Furl  Live  Ma.gnolia  Netvouz  NewsVine  Pownce  Propeller  Reddit  Simpy  Slashdot  Spurl  StumbleUpon  TailRank  Technorati  TwitThis  YahooMyWeb
 

Vše o Tramvajích Trolejbusech Autobusech

 

Elektrický motorový vůz číslo 223 z roku 1930


Elektrický motorový vůz č. 223

roku 1905 zahájily Ringhofferovy závody na Smíchově výrobu tzv. jednotného typu tramvají pro pražské elektrické dráhy. Design tramvaje navrhl proslulý český secesní architekt Jan Kotěra a nadlouho tak ovlivnil kolorit města.

Tramvaje byly vyráběny v několika pozměněných sériích na Smíchově a také továrnou na vozy v Kolíně v letech 1905 - 1933. Od pražského provedení byly odvozeny tramvaje pro České Budějovice, Most, Plzeň a Teplice i pro zahraničí (např. Moskva, Dubrovník). Pro tuzemsko bylo vyrobeno 666 vozů pro dva rozchody.

Elektrický motorový vůz č. 223

Po druhé světové válce začaly pražské elektrické dráhy tyto tramvaje vyřazovat. Část z nich byla ještě předána do Košic, Olomouce, Ostravy a Plzně. Do služeb olomouckým cestujícím byly v letech 1947 - 1967 postupně zařazeno 63 pražských tramvají ve dvou provedeních (rok výroby 1905-1910 a 1920-1925). Pravidelně jezdily až do roku 1970 a jako záložní zůstaly do února 1971, pak byly vyřazeny.

V roce 1974 vyřazovaly zbylé dvounápravové tramvaje z osobní dopravy i pražské Dopravní podniky. Tehdy byla tato tramvaj předána do Olomouce a zde ještě sloužila jako služební vůz v letech 1975 - 1984.

Elektrický motorový vůz č. 223 a historický vlečný vůz č. 99

Před 85. výročím tramvajové dopravy v Olomouci byla tramvaj č. 223 částečně opravena. Po oslavách byla odstavena a její provoz s cestujícími byl po dalších úpravách schválen před oslavami 90. výročí pouliční dráhy v Olomouci v roce 1989.

Díky svému „nenaleštěnému" provoznímu vzhledu a svébytné atmosféře olomouckých historických ulic tato tramvaj již dvakrát absolvovala filmové natáčení, a to roku 1992 (film Záhada hlavolamu) a roku 2002 (film Doktor Živago).

V roce 1996 byl tento vůz Ministerstvem kultury České republiky prohlášen za kulturní památku.


Historické vozy v DPMO, a.s.

Historický motorový vůz č. 223
rok výroby 1930
výrobce Ringhofferovy závody, a.s. Praha
délka 10 820 mm
šířka 2 130 mm
výška 3 305 mm
rozvor 3 100 mm
rozchod 1 435 mm
průměr kol 865 mm
hmotnost 12 000 kg
obsaditelnost 24 míst k sezení, 10 míst k stání v oddílu
7 míst k stání na přední plošině, 13 míst k stání na zadní plošině
napětí v troleji 600 V stejnosměrných
výkon motorů 2 - 60 k
původní pražské číslo 2238
nynější číslo DPMO, a.s. 223


Historický vlečný vůz č. 99
rok výroby 1951
výrobce Gottwaldovy závody, První brněnská a Královopolská strojírna n. p. Brno
délka 10 960 mm
šířka 2 240 mm
výška 2 290 mm
rozvor 3 400 mm
rozchod 1 435 mm
průměr kol 635 mm
hmotnost 7 700 kg
obsaditelnost 26 míst k sezení, 44 míst k stání
původní ostravké číslo 206, později 8821
nynější číslo DPMO, a.s. 99

Mimo této tramvaje se podařilo zachovat i další veterány olomouckých tramvajových kolejí:

16 - originální olomoucká tramvaj z roku 1912 prohlášená za kulturní památku v roce 1994, renovovaná roku 1999, deponovaná v Technickém muzeu v Brně (majetek DPMO, a.s.)
61 - roku 1968 renovována u výrobce, označena pražským číslem 180 a 2 dny před okupací republiky ozbrojenými silami Varšavské smlouvy byla expedována ze země do Národního tramvajového muzea v anglické Crichi (Velká Británie)
67 - od roku 1965 v Praze v tamním podnikovém museu, kde je vystavena pod původním číslem 275.
205 -  v dílnách DPMO, a.s. byla restaurována a upravena podle požadavků Technického muzea v Brně. Po 75. výročí tramvajové dopravy v Olomouci (1974) byla předána do expozice v Brně-Líšni.

Zpracoval: p. Ondřej Pícha