Zde může být text o autorovi
Digg  Sphinn  del.icio.us  Facebook  Mixx  Google  BlinkList  Furl  Live  Ma.gnolia  Netvouz  NewsVine  Pownce  Propeller  Reddit  Simpy  Slashdot  Spurl  StumbleUpon  TailRank  Technorati  TwitThis  YahooMyWeb
 

Vše o Tramvajích Trolejbusech Autobusech

 

Typy pražských vozů


V roce 1952, byly do provozu zařazeny první velkoprostorové čtyřnápravové tramvaje typu T1. Prototypem, jehož zkušební jízdy započaly v pražské kolejové síti 22. listopadu 1951 se stal vůz pražského evidenčního čísla 5001. Místo tradičních kontrolérů byl sestrojen zvláštní přístroj, nazvaný zrychlovač.V Tatře Smíchov a v ČKD se tak začala rodit nová generace motorových vozů typu T.
Po nástupu vozů T1 se v roce 1955 v pražských ulicích objevil nový typ tramvají, T2. Zvětšené rozměry a robustnější řešení vozu T2 znamenalo totiž drastický nárůst hmotnosti oproti vozu T1 o 1,6 tuny! Sériová výroba vozů T2 byla zahájena v roce 1957, do Prahy však již žádný další vůz tohoto typu dodán nebyl.
Velká hmotnost vozu typu T2 , spojená s energetickými nároky vedla k urychlenému vývoji dalšího typu - T3.
T1
T2
T3
Z důvodu úspory energie bylo rozhodnuto, že nadále budou do provozu dodávány pouze vozy s tyristorovou výzbrojí - T3M. Od klasických "té-trojek" jsou z vnějšku snadno k rozeznání díky "krabici" na střeše, která obsahuje brzdové odpory a charakteristickému "bzučícímu" zvuku.
Nejmarkantnější změnou oproti vozům klasického typu T3 se z pohledu cestujících u vozu T3Su stala zcela uzavřená kabina řidiče, čelní orientace umístěná pod sklem a ovládaná z vnitřku vozu a sedadla pro cestující v uspořádání 2+1. V dobách energetické krize se v centru města vypínalo topení do prostoru cestujících a to se pochopitelně mnohým zákazníkům nelíbilo. V těchto vozech bylo o poznání větší teplo, protože po pravé straně v interiéru vozu vede vzduchový kanál a tudy se do vozu vháněl ohřátý vzduch od zrychlovače.
Pokus o modernizaci vozů řady T3 byl prototyp vůz T3G, lidově zvaný "papoušek". Spřáhla vozu jsou zasunutá a nevyčnívají z karoserie. Vůz je již zlikvidovaný.
T3M
T3Su
T3G
"Kočkopsem" nazývá většina pracovníků Dopravního podniku Praha podivný vůz, který se objevoval v pražských ulicích. Nešlo o nový typ, ale přestavbu vozu T3. Vůz T3.R již není v provozu.
V nedávné době se upravovaly stávající, morálně již značně zastaralé vozy T3 a jejich modifikace na vzhledově stejné vozy, avšak s tranzistorovou výzbrojí a tzv. rekuperací, které nespotřebovaný proud vrací zpět do troleje. Vozy T3R.P a T3R.PV jsou téměř totožné. Řidiči si jízdu pochvalují a zároveň litují, že vozy nebyly dodávány s ručním řízením.
T3.R
T3R.P
T3R.PV
Vůz KT8D5, jehož prototyp pražské ulice spatřily v roce 1985 zaujal svou mohutností, délkou a obousměrným řízením. Tento vůz vnesl do pražského provozu rozruch také svým nadcházením v obloucích a vzhledem k množství úzkých křižovatek v Praze i paniku mezi řidiči. Ne náhodou na tomto voze jezdili zpočátku pouze zkušenější řidiči. Vkabinách řidiče jsou instalovány panely závad a později i diagnostický panel. Největší využití však vozy skýtají po nákupu povrchové výhybky Californien, kdy jsou využívány pro svou obousměrnost k zajištění dopravy takřka až k místu rekonstrukce tramvajové trati.
Dalším prototypem je vůz T6A5.3. Na první pohled se jedná o vůz T6A5, ve skutečnosti jde o přestavbu vozu T3. V kabině řidiče je displej palubního počítače, který graficky zobrazuje provozní elektrické hodnoty.
Takzvané "té šestky" - T6A5 -, vnesly svou koncepcí zásadně jiný design do pražských ulic a to nejen svým zbarvením. Většími okny, dvoukřídlými výkyvnými dveřmi IFE, jejichž otevření si volí sám cestující, polopantografem firmy Stemmann, automatickými spřáhly Sécheron, kterými se vozy spojují nejenom mechanicky do dvojic, ale i elektrickými obvody 24V a 600V. Z tohoto důvodu nemusí mít druhý vůz na troleji vysunutý pantograf. Ten se ovládá elektricky. Přibyla i digitální orientace BUSE a pro řidiče změna v řízení ručním řadičem /pákou/.
KT8D5
T6A5.3
T6A5
V závěru roku 1993 se v pražských ulicích objevila bílo-zeleně natřená článková tramvaj s typovým označení RT6.N1. Abnormálně vysoká poruchovost těchto vozů způsobila, že od roku 1999 jsou vozy trvale odstaveny ve vozovně Pankrác.
KT8D5R.N2P. Repase z vozu KT8D5 konečně nabídla pražanům alespoň částečně nízkopodlažní vůz. Přestavby neustále pokračují a vozy jsou vypravovány z vozovny Hloubětín.
Přestavba z vozu T3, to je nový vůz T3R.PLF lidově zvaný vana. Svým nátěrem ve stylu retro, připomíná pražské trolejbusy.
RT6.N1
KT8D5R.N2P
T3R.PLF
Zatím nejmodernějším, ale i nejdražším vozem je typ 14T. Jde o naprosto jiný typ vozu a jeho další modifikace mohou pražané brzy očekávat. Měl by jím byl typ Škoda ForCity 15T, který je určen výhradně pro Prahu a vůz má být celonízkopodlažní s otočnými podvozky.
14T
Škoda ForCity 15T